Škoda Rapid Spaceback je první kompaktní hatchback české značky. Akční nabídka modelů
ÚVOD  | |  ZPRAVODAJ  ADMINISTRACE                                    Vytvořeno © 2012 "webmaster " E-Mail: petrikve@email.cz
ZPRÁVY IHNED.CZ   ZAJIMAVOSTI                                                          

Může být vodík palivem budoucnosti?

  Pokud se podíváme na zdroje energie, které nahradí fosilní paliva, neexistuje nedostatek možností. Solární energie, větrná energie , etanol a biopaliva jsou typicky nejpoužívanějšími uchazeči o nahrazení spalovacích motorů na bázi ropy a uhelných elektráren.

Ale i vodík je slibný alternativní zdroj energie. Přestože myšlenka, že vodík bude široce využívaným zdrojem pohonných hmot tu byla již dříve, je relativně novou koncepcí. Vodíkové palivové články vlastně předcházejí spalovací motor, který byl vynalezen v polovině 19. století století, asi o 20 let.

Vzhledem k tomu, že nejzákladnější formě této technologie je již téměř 150 let, proč se náhle objevil čas?

Vodík je nejrozšířenějším prvkem ve vesmíru, takže neexistuje žádná šance, že se zásoba vyčerpá. Existuje určitě dostatek ropných zdrojů k uspokojení globální poptávky, ale mnozí odborníci na energetiku předpovídají, že světová dodávka ropy bude vyčerpána do 60 let.

Vodík je čistý. Jediným vedlejším produktem vodíkové energie je voda a teplo, které mohou být recyklovány.

Vodík však není hotovým zdrojem energie, jako je ropa a zemní plyn. Spíše je to prostředek k ukládání energie, protože čistý vodík není k dispozici na Zemi v množstvích nezbytných pro napájení celé energetické ekonomiky. Získání vodíku ve formě použitelného paliva vyžaduje energii. Vodík lze vyrábět buď jeho oddělením od molekul kyslíku ve vodě elektrolýzou, nebo rozdělením uhlovodíkových řetězců do fosilních paliv, proces, který sám o sobě vytváří emise skleníkových plynů.

Jak vodík generuje použitelnou sílu?

Vodíkové palivové články nefungují jako spalovací motory na bázi ropy, které se spoléhají na teplo a energii k vytvoření energie.

Palivový článek je tvořen stohem, "sendvič anod, katod a dalších high-tech materiálů"Kapalné vodíkové palivo vstupuje kolem anod, kde elektrony připojené k vodíku jsou odděleny od atomů samotných. Elektrolyt uvnitř palivového článku umožňuje průchod vodíkových protonů, ale ne elektronů. Když vodíkové atomy jsou na jedné straně palivového článku, katoda se váže kyslíkem a vytváří teplo a vodní páru.

Jaké jsou nevýhody vodíku?

Na druhou stranu mince, pokud jste nedávno navštívili prodejce automobilů, je pravděpodobné, že jste viděli vozidlo s běžnými benzinovými motory, dieselovými motory a pravděpodobně dokonce s několika hybridními motory. Ale auta poháněná vodíkem? Nepravděpodobně.

A toto je jedna z největších překážek při zavádění nové energetické technologie: výrobci a distributoři energie potřebují infrastrukturu, aby uspokojili poptávku po svém palivu.

Dalším významným nedostatkem vodíku je to, že i když ho bude hojně, může být vodíkové palivo obtížné a nákladné na skladování. Při normálních pokojových teplotách existuje vodík jako plyn. K získání vodíku do kapalného stavu, který lze skladovat, převádět a případně použít jako palivo, vyžaduje teplotu -253 stupňů Celsia. Udržování vodíkového paliva, které musí být studené, vyžaduje specializované kontejnery.

A konečně, automobily poháněné vodíkem jsou pro průměrného spotřebitele v současné době příliš drahé.

Jinými slovy, zatímco vodík je slibný a má značnou pozornost a investice od energetických společností a výrobců automobilů, je ještě čas na jeho příchod. Takže ano, vodík může být zdrojem pohonných hmot budoucnosti, ale zítra budete pravděpodobně muset naplnit své auto pravidelným starým benzínem.


| Zpět na Aktuality |
ÚVOD   KATALOG STRÁNEK   ZPRÁVY IHNED.CZ    INZERCE   HUMORNÉ FOTO   AKTUALITY
Kodiaq se bude vyrábět také v Rusku
Škoda Kodiaq se již krátce po představení stala díky velkému zájmu zákazníků úspěšným automobilem, a tak není divu, že její výroba musí probíhat ve více výrobních závodech. V současné době se tak vyrábí nejen v Kvasinách, ale také v Číně a na Ukrajině. Nyní ruské zastoupení Škody oficiálně potvrdilo výrobu Kodiaqu v Nižním Novgorodu, kde se od roku 2011 vyráběl Yeti a od roku 2013 z místních výrobních linek sjíždí i nejúspěšnější model značky Octavia.

Dlouhé rozhodování: pokračování článku
Přepis vozidla.  Může se zdát, že přepis vozidla je složitý a zbytečně zdlouhavý. Obtížný však nijak zvlášť není, stačí jen vedět, kdy a kam zajít. Zdlouhavý také být nemusí - záleží na tom, v jakou dobu přijdete na úřad.  Co je k přepisu potřeba?
Automobilka Volkswagen na českém trhu nově nabízí filtry pevných částic pro všechny osobní vozy značky za zvýhodněnou cenu. Filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter) budou k dostání ve dvou různých provedeních, buď svou konstrukcí zcela odpovídají filtrům instalovaným ve výrobě nebo je možné zvolit řadu Economy, která je určena pro automobily starší čtyř let. Cena filtrů pevných částic od 12 900 Kč s DPH. Pokračování článku
Galerie kreslených vtipů od Petra Urbana
Již od 299 900 Kč
Stádo zubrů u Benátek nad Jizerou rozšířilo pět nových samic.

Pocházejí z Bělověžského pralesa, tedy nejslavnějšího chovu zubrů na světě.